Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2011 JoomlaWorks Ltd.

 

Motor- en Toerclub "de Koppeling" is een merkonafhankelijke club. Als vereniging organiseren wij de meest uiteenlopende activiteiten op het gebied van vooral veilig motorrijden. Hoe wij dit doen voor onze leden kun je vinden op onze site.

 

Winteronderhoud voor je motorfiets

Je bent er geen fan van om met je trouwe tweewieler in de koude tijden te gaan toeren en beslist daarom om hem een winterslaap te gunnen?

Bereid je motor er goed op voor en hij zal je dankbaar zijn bij de uitkom van de lente!

Begin simpelweg al even met je motor nog eens flink op te poetsen: dit is zonder meer al een goede eerste stap!

Op deze manier merk je ook moest er iets los zitten, defect zijn, …

Met de winter voor de deur moeten er enkele onderdelen wat extra aandacht krijgen.

De motor

Dit onderdeel, het kloppend hart van de machine, is het meest delicaat aan heel je motorfiets.

Hij verdient net dat beetje extra aandacht dan elk ander onderdeel, dus wees zeker dat je vooral hem goed bijhoudt!

Motorolie

De motorolie die in je motor zit verzuurt en vervuilt na een tijdje: je doet er dus best aan deze voor de winter nog eens te vervangen.

Eerst laat je de oude olie af en vervolgens heb je twee keuzes:

(1) Ofwel vul je hem “normaal”, met verse olie, maar dan gaan bewegende
onderdelen die net niet ondergedompeld zitten in de olie na de winter misschien
stroef lopen.

(2) Ofwel vul je de motor helemaal met verse olie zodat alle bewegende onderdelen gesmeerd worden. Let er dan wel op dat je de overtollige olie aflaat voor je er in de lente mee gaat toeren! (Uiteraard is de olie die je in de lente aflaat dan nog wel bruikbaar voor nadien)

Tip: memo aan het stuur is geen overbodige luxe in het tweede geval!

Uitlaat

Idealiter:

demonteren we uitlaten

schoonmaken & ontvetten

invetten met waterwerend beschermmiddel (WD40)

Het schoonmaken doe je het beste met een krachtige ontvetter.

Koelsysteem

De koelvloeistof kan je in elk geval best jaarlijks vervangen.

Als je toch bezig bent met het winteronderhoud: doe dit dan meteen, zo hoef je je dit niet aan te trekken bij de uitkom van de lente.

Koelvloeistof heeft echter niet enkel de functie de motor te koelen, maar ook de onderdelen van het koelsysteem zuiver en netjes te houden.

Tenslotte moet de koelvloeistof de motor ook behoeden van vorstschade in de winter.

Luchtfilter

De luchtfilter kunnen we ineens ook onder handen nemen als dit nodig zou zijn.

Ingeval deze echt vuil zou zijn, eerst uitwassen in een Air Filter Cleaner en vervolgens een Air Filter Spray op loslaten om een mooie deklaag op de filter aan te brengen dat kleine stofdeeltjes opvangt bij de eerste droge ritten.

Banden & rubberonderdelen

Iedereen weet wel dat er in rubber scheurtjes komen als het te lang in de warmte staat/ligt. Dit geldt echter ook als het onbehandeld in de koude doorbrengt!

Banden

We beginnen best met de bandenspanning wat te verhogen, want anders zal deze na de winter te laag staan.

Je kan de motor ook best op een bokje / verhoog zetten zodat de banden niet in aanraking komen met de grond:
dit voorkomt extra druk op de banden (het gewicht van de motorfiets die de banden tegen de grond drukt): deze zorgt ervoor dat de bandenspanning omlaag zal gaan en het rubber gaat uitharden.

Kabels

Best kan je ook de kabels aan het stuur even behandelen met een goede cable spray of siliconenspray.

Hetzelfde geldt voor de rubberen leidingen aan de carburateur.

Ketting en tandwielen

De ketting en tandwielen reinigen voor de winterslaap kan vastzittende schakels en aangekoekt / uitgehard vet rondom de ketting en tandwielen voorkomen.

Eerst en vooral de ketting en tandwielen ontvetten met een middel dat O-ring safe is (dus geen rubber aantast): geen WD-40, maar een goede siliconenspray.

Vervolgens het geheel smeren met een kettingspray die eveneens geen rubber aantast.

Accu (batterij)

Om een batterij in goede conditie te houden, moet deze "werken":

regelmatig volledig af gaan

regelmatig volledig opladen

Je doet er ook goed aan om een batterij weg te houden van vries en vorst.
Als dit betekent dat je deze moet demonteren van je motor, dan moet je dat ook doen.

Hang er elke maand een 12V lampje aan tot de accu helemaal ontladen is.
Laadt de accu vervolgens weer helemaal op en hij kan er weer een maandje tegenaan!