Een veerkrachtige avond bij: motoRRuben 6 oktober 2023

Op vrijdag 6 oktober 2023 heeft de technische avond over vering plaats gevonden. Ditmaal waren wij welkom bij motoRRuben en Ruben had vering specialist Elles Dijkhuizen gevraagd ons een introductie op dit onderwerp te geven. Een leerzame avond met bovenal verassende resultaten, van de motoren die onze leden meebrachten was er namelijk aan het begin van de avond niet één goed afgesteld. Dus was je er nou niet bij, laat dan toch even een specialist naar je vering kijken, met andere woorden je motor een keer bij motoRRuben langs brengen is een goed begin en die schakelt Elles vanzelf in als het nodig is  . De avond begon met een introductie over soorten vering, een demonstratie van hoe je als leek al vast kunt herkennen of een vering in de buurt komt van de goede afstelling en misschien wel het belangrijkste hoe ongelofelijk veel invloed vering kan hebben op het rijgedrag en de wegligging van je motor. Kleine disclaimer, dit is een samenvatting van wat motorzaken ervan mee heeft gekregen, op school deden wij het ook al niet zo best dus het echte verhaal kun je bij de specialist halen, dit is slechts wat info die de avond passeerde op een rijtje. Om maar direct wat misverstanden uit de wereld te helpen: – Je vering afstellen doe je met de draaiknop die je (wellicht) gebruikt als je op vakantie gaat of met passagier rijdt. Dit is maar tot op zekere hoogte waar, daarmee ​ stel je alleen je veervoorspanning af, hartstikke leuk, maar de demper is daarmee nog niet afgesteld. – Ik heb een BMW dus ik hoef nergens naar te kijken (dat je BMW rijdt vinden sommige mensen sowieso wat van, maar fout antwoord, ook jij moet eens naar je vering kijken) Oké nu serieus, het ging in andere bewoording en het is gezond dat ieder zijn merk of land van herkomst wil verdedigen, maar het kwam neer op: Ik heb een moderne motor die elektrische vering heeft, dus ik stel mijn vering af met een knopje. Hier zijn twee misverstanden ten eerste is accuraatheid een ding, namelijk de reactietijd van de sensoren op de dempers van elektronische vering af fabriek zou +/- 0,3 seconden zijn wat best lang is tijdens een schok. Daarnaast houdt de boordcomputer geen rekening met de staat van onderhoud van de vering, dat is ook nog wel een bepalend punt. Ook voor de BMW rijders, of mensen met een luxe motor, ga eens langs de specialist om in ieder geval te kijken hoe de staat van je vering is. – Ik heb een nieuwe motor, mijn vering is goed. Nope, bijvoorbeeld de Japanse motoren zijn gemaakt op een gemiddelde lichaamslengte en lichaamsgewicht dat totaal niet overeenkomt met de gemiddelde Europeaan, laat staan de MTC leden die al een tijdje aan het sparen zijn en een 2 e helm met zich meedragen onder hun pak. Ofwel, af fabriek vering hoeft nog niet geschikt te zijn voor jouw lichaamsbouw. – Aan de kleur van de veer kun je veel aflezen, dit werd direct ontkracht, niet dus. – Mijn veer is niet instelbaar dus die kan niet worden afgesteld, als deze niet elektronisch is kan de specialist er waarschijnlijk inwendig nog wel wat mee, mits de veer goed is en anders is het tijd om eens na te denken of je niet toe bent aan goede vering. – Mijn banden cuppen, dat komt door de band, of mijn type motor staat er om bekend, niet juist, controleer eerst je bandenspanning, als dat is uitgesloten kan het maar zo zijn dat je band het werk van de vering aan het overnemen is, tijd voor onderhoud of afstelling van de vering. – Ik breng mijn motor voor periodiek onderhoud weg, dan wordt er ook naar vering gekeken, helaas niet altijd waar, vaak beperkt dit zich tot de vering gaat nog in en uit en lekt de vering ja of nee, er wordt niet gekeken naar de afstelling. – Bij vering onderhoud wordt olie en stikstof vervangen, ja dat is leuk, maar er zitten meer onderdelen in een demper, afdichtingen en slijtage delen zijn ook van belang, laat dit dus maar aan een echte specialist over. Waar moet je dan in ieder geval zelf naar kijken bij je vering? – Komt de vering mooi snel terug? – Komt de vering op een gelijkmatige snelheid terug? – Blijft de vering niet hangen/ komt deze praktisch helemaal terug om hoog? – Hoe ver gaat de vering in, tenzij je diehard offroad rijdt, mag bijna de hele slag van de vering worden gebruikt? – Deinst de vering niet na? – Wanneer heeft mijn vering voor het laatst ECHT onderhoud gehad? Langer dan 2 jaar geleden of 15.000 km? Of nooit specifiek vermeld, dan wordt het tijd! De avond werd afgesloten met een gezellig praatje onderling en goed verzorgde hapjes/ drankjes door Ruben, wij bedanken Ruben en Elles ook via deze weg voor hun tijd en de leuke avond en hopen dat jullie er of 6 oktober of in dit artikel wat aan hebben gehad. Nog even wat exposure voor Elles Dijkhuizen die deze avond op een fantastische manier heeft ingevuld samen met Ruben. Neem eens een kijkje op haar websites: Vering: https://www.motorvering-afstellen.nl/ Allroad rijden: https://www.allroad-events.nl/over-mij De deelnemers zijn allemaal verzocht een review achter te laten, voel je je geroepen dan doe dat gerust! Wil je je vering lekker afgesteld hebben? Tijd om naar Ruben te gaan of even contact met Elles op te nemen voor een specialist bij jou in de buurt of door haar persoonlijk 